Πορίσματα 2002

Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 10/2002 Αεροσκάφος SX-ABI - Συνέβη: 26/05/2001
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: Στρατιωτικό Αεροδρόμιο Μάλεμε Χανίων
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 10/2002 Αεροσκάφος SX-ABI Συνέβη: 26/05/2001
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: Αερολέσχη Θεσσαλονίκης
Iδιοκτήτης:
Κατασκευαστής: Cessna Aircraft Company
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: Cessna F 182 Q
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX-ABI
Τοποθεσία: Στρατιωτικό Αεροδρόμιο Μάλεμε Χανίων
Ημερομηνία & ώρα: 26/05/2001 10:00
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 10/2002 Αεροσκάφος SX-ABI Συνέβη: 26/05/2001
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Το ατύχημα συνέβη στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Μάλεμε του νομού Χανίων. Η
επιτροπή διερευνήσεως του ατυχήματος ορίστηκε με την υπ’ αριθμό
ΥΠΑ/Δ2/Ε/3653/9353/130943/06-2001 σηματική διαταγή και επισκέφθηκε τον τόπο
του ατυχήματος πέντε ημέρες αργότερα από την ημέρα που έγινε το ατύχημα.
Το αεροσκάφος είχε έλθει στο Μάλεμε από τη Θεσσαλονίκη με άλλα δύο αεροσκάφη
της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης για να λάβει μέρος στις εορταστικές εκδηλώσεις για
τη μάχη της Κρήτης.
Στις 26-5-01 και ώρα 10:00 ξεκίνησε για μία τοπική πτήση και μερικές απογειώσεις-
προσγειώσεις στον διάδρομο 31 του αεροδρομίου. Αφού πέταξε για 30 περίπου λεπτά
στην περιοχή του αεροδρομίου και έχοντας κάνει τέσσερις απογειώσεις-προσγειώσεις
με επιτυχία στην πέμπτη απεφάσισε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο. Ενώ το
αεροσκάφος βρισκόταν επάνω από το διάδρομο 31 στην φάση της επίπλευσης (flare),
ακούμπησε στο διάδρομο με τους τρεις τροχούς συγχρόνως και άρχισε να αναπηδά με
αποτέλεσμα τα ακροπτερύγια της έλικας να χτυπήσουν το διάδρομο.
Ο χειριστής, προσγείωσε το αεροσκάφος χωρίς περαιτέρω προβλήματα και
τροχοδρόμησε στην πίστα του αεροδρομίου όπου και στάθμευσε. Ο χειριστής και ο
επιβάτης βγήκαν από το αεροσκάφος χωρίς δυσκολία, σώοι.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 10/2002 Αεροσκάφος SX-ABI Συνέβη: 26/05/2001
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 09/2002 Αεροσκάφος HB-CRE - Συνέβη: 11/08/2002
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: Χώρος Στάθμευσης Α/φων Α/Μ Κέρκυρας
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 09/2002 Αεροσκάφος HB-CRE Συνέβη: 11/08/2002
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: Flugschule Eichenberger AG, Flygplatz, 5632 Buttwi
Iδιοκτήτης:
Κατασκευαστής: Cessna Aircraft Company
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: Cessna CE 172RG
Εθνικότητα: Ελβετική
Νηολόγιο: HB-CRE
Τοποθεσία: Χώρος Στάθμευσης Α/φων Α/Μ Κέρκυρας
Ημερομηνία & ώρα: 11/08/2002 10.00
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 09/2002 Αεροσκάφος HB-CRE Συνέβη: 11/08/2002
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Ύστερα απο την EΔΑΑΠ/245/12-8-2002 απόφαση του Προέδρου της Επιτροπής
Διερευνήσεως Ατυχημάτων, ορίστηκε ως υπεύθυνος διερευνητής ο Δημήτριος
Τζάννες, για την διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στο αεροπορικό ατύχημα του
αεροσκάφους HB-CRE της Flugschule Eichenberger , που συνέβη στις 11-08-2002
στο χώρο σταθμεύσεως αεροσκαφών του αεροδρομίου Κέρκυρας.
Από την διερεύνηση προκύπτει ότι το ατύχημα συνέβη κατά την διάρκεια της
διαδικασίας προσγειώσεως , για ανεφοδιασμό με καύσιμο, του ελικοπτέρου ΜΙ-26Τ
της εταιρίας SCORPION, μισθωμένου απο το Υπουργείο Γεωργίας για την εκτέλεση
αεροπυροσβέσεως. Κατα την τελική φάση της προσγειώσεως του ελικοπτέρου και
κατα την μετεώρηση σε ύψος περίπου 150΄ ( 50 μέτρων ) , άνωθεν της θέσης Νο 9
του βορείου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών του αεροδρομίου της Κέρκυρας , λόγω
του ισχυρού κατωρεύματος που δημιούργησε το στροφείο του ελικοπτέρου, το οποίο,
σημειωτέον είναι απο τα μεγαλύτερα και βαρύτερα ελικόπτερα που υπάρχουν,
ανετράπει το ευρισκόμενο στην παρακείμενη θέση Νο 10, ελαφρύ αεροσκάφος
Cessna 172 RG , το οποίο υπέστη σοβαρές υλικές ζημιές. Το ελικόπτερο εκτέλεσε
επανακύκλωση και προσγειώθηκε σε άλλη θέση. Δεν υπήρξε ανάφλεξη του
διαρρέοντος καυσίμου, και ήταν άμεση η επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας,
με την ρίψη πυροσβεστικού υγρού για προληπτικούς λόγους.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 09/2002 Αεροσκάφος HB-CRE Συνέβη: 11/08/2002
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 08/2002 Αεροσκάφος F-PYOP - Συνέβη: 12/09/2002
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: Κρατικός Αερολιμένας Σαντορίνης
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 08/2002 Αεροσκάφος F-PYOP Συνέβη: 12/09/2002
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: Patrick Chardon
Iδιοκτήτης: Rutan Varieze
Κατασκευαστής:
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: RUTAN-VARIEZE
Εθνικότητα: ΓΑΛΛΙΚΗ
Νηολόγιο: F-PYOP
Τοποθεσία: Κρατικός Αερολιμένας Σαντορίνης
Ημερομηνία & ώρα: 12/09/2002
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 08/2002 Αεροσκάφος F-PYOP Συνέβη: 12/09/2002
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Το ατύχημα συνέβη όταν το διθέσιο ιδιωτικό α/φος, τύπου RUTAN VARIEZE
Γαλλικού νηολογίου με στοιχεία νηολόγησης F-PYOP, κατά την προσγείωσή του στο
αεροδρόμιο της Σαντορίνης απέκλινε της κεντρικής γραμμής του διαδρόμου με
αποτέλεσμα να εξέλθει στην ζώνη ασφαλείας και να σταματήσει χωρίς σοβαρές
ζημιές και τραυματισμούς των δύο επιβαινόντων.
Το ατύχημα γνωστοποιήθηκε στην Επιτροπή Διερευνήσεως Ατυχημάτων και
Ασφαλείας Πτήσεων την 12-9-2002. Η διερεύνηση άρχισε την επομένη ημέρα
σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 324/13-9-2002 απόφαση της Επιτροπής Διερευνήσεως
Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων. Ως υπεύθυνος διερευνητής ορίσθηκε ο
Παναγιώτης Σίσκος.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 08/2002 Αεροσκάφος F-PYOP Συνέβη: 12/09/2002
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 07/2002 ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ SX-ABW - Συνέβη: 25/03/2001
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: Ιδιωτικό Αεροδρόμιο Αερολέσχης Έδεσσας
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 07/2002 ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ SX-ABW Συνέβη: 25/03/2001
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: Αερολέσχη Χαλκιδικής
Iδιοκτήτης: Αερολέσχη Χαλκιδικής
Κατασκευαστής:
ΕΙΔΟΣ: ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ
Χώρα Κατασκευής: H.Π.Α.
Μοντέλο: Mooney M-20
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX-ABW
Τοποθεσία: Ιδιωτικό Αεροδρόμιο Αερολέσχης Έδεσσας
Ημερομηνία & ώρα: 25/03/2001 13:50
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 07/2002 ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ SX-ABW Συνέβη: 25/03/2001
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Το ατύχημα, του αεροπλάνου SX-ABW ιδιοκτησίας της
Αερολέσχης Χαλκιδικής με χειριστή άνδρα 58 ετών, συνέβη στην
περιοχή του ιδιωτικού αεροδρομίου της Αερολέσχης ΄Εδεσσας.
Συγκεκριμένα ο χειριστής απογείωσε το αεροπλάνο λίγο πριν αποκτήσει
την προβλεπόμενη ταχύτητα, με αποτέλεσμα αυτό να περιέλθει σε
κατάσταση απωλείας στηρίξεως και να προσκρούσει στο έδαφος σε
παρακείμενη περιοχή. Του ατυχήματος επελήφθη διερευνητής,
υπάλληλος της Υ.Π.Α., την επόμενη ημέρα.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 07/2002 ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ SX-ABW Συνέβη: 25/03/2001
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 06/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX-HDC - Συνέβη: 20/02/2001
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΛΙΜΕΝΑΡΙΑ ΘΑΣΟΥ
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 06/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX-HDC Συνέβη: 20/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: HELLAS SERVICE
Iδιοκτήτης: HELLAS SERVICE
Κατασκευαστής: AEROSPATIALE
ΕΙΔΟΣ: ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: SA –341 G GAZELLE
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX-HDC
Τοποθεσία: ΛΙΜΕΝΑΡΙΑ ΘΑΣΟΥ
Ημερομηνία & ώρα: 20/02/2001 11: 25
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 06/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX-HDC Συνέβη: 20/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Την 20-2-2001 το υπό στοιχεία SX-HDC ελικόπτερο της εταιρείας
HELLAS SERVICE με κυβερνήτη, συγκυβερνήτη και δύο επιβαίνοντες
απογειώθηκε από πεδίο απέχον περί τα δύο km από το αεροδρόμιο
«Μακεδονία» Θεσσαλονίκης με προορισμό την κωμόπολη Λιμενάρια
Θάσου. Κατά την φάση της προσγειώσεως και συγκεκριμένα κατά την
αιώριση, το ελικόπτερο άρχισε να περιστρέφεται αριστερά και μάλιστα
με σταδιακώς αυξανόμενο ρυθμό, με ταυτόχρονη ολίσθηση και μικρή
άνοδο, με αποτέλεσμα να προσγειωθεί αναγκαστικά σε σημείο απέχον
περί 15 m από το επιλεγέν. Απ’την αναγκαστική προσγείωση
τραυματίστηκαν ελαφρά ένα μέλος του πληρώματος και ένας επιβάτης.
Το ελικόπτερο υπέστη σοβαρές ζημιές. Η επιτροπή διερεύνησης
αποτελούμενη από τους υπαλλήλους της ΥΠΑ Κουτσουδάκη Αντώνιο
και Καϊκλή Χαράλαμπο ορίστηκε με την υπό στοιχεία
ΥΠΑ/Δ2/Ε.1098/3065/281312/02-01 διαταγή της ΥΠΑ.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 06/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX-HDC Συνέβη: 20/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 05/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX – HDT - Συνέβη: 14/01/2001
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ 7 Ν.Μ. ΝΟΤΙΩΣ ΣΟΥΝΙΟΥ
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 05/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX – HDT Συνέβη: 14/01/2001
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: HELITALIA SpA
Iδιοκτήτης: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΝ. ΚΟΙΝ. ΑΣΦ. /ΕΚΑΒ )
Κατασκευαστής: AGUSTA SpA
ΕΙΔΟΣ: ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: A109E/SN 11066
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX – HDT
Τοποθεσία: ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ 7 Ν.Μ. ΝΟΤΙΩΣ ΣΟΥΝΙΟΥ
Ημερομηνία & ώρα: 14/01/2001 16:24
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 05/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX – HDT Συνέβη: 14/01/2001
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στις 14.1.2001 ελικόπτερο (Ε/Π) του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας
(ΕΚΑΒ) με Κυβερνήτη (Κ1) τον ΔΠΕ και χαρακτηριστικό κλήσεως ΕΚΑΒ2,
ανέλαβε εκτέλεση αποστολής αεροδιακομιδής ασθενούς από τη νήσο Πάτμο
στην Αθήνα. Η διαδρομή την οποία θα έπρεπε να ακολουθήσει, σύμφωνα με το
υποβληθέν σχέδιο πτήσεως , ήταν Αθήνα- Πάτμος -Αθήνα.
Μετά την προσγείωση (Π/Γ) του Ε/Π στην Πάτμο έπειτα από τηλεφωνική
επαφή του πληρώματος του Ε/Π με τον βοηθό του Γραφείου Επιχειρήσεων της
Helitalia, συνεφωνήθη το Ε/Π να προσγειωθεί στην Σύρο, λόγω επιδεινώσεως
του καιρού Αθηνών. Μετά την απογείωση (Α/Γ) του Ε/Π από την Πάτμο και
την λήψη του τελευταίου μετεωρολογικού Αθηνών από το αεροδρόμιο (Α/Δ)
της Μυκόνου, ο Κ1 του Ε/Π απεφάσισε την συνέχιση της πτήσεως προς Αθήνα,
παρά την επικράτηση ιδιαιτέρως δυσμενών καιρικών συνθηκών σε ακτίνα 20
ναυτ. μίλια από το Α/Δ Ελληνικού.
Σε απόσταση 7 ναυτ. μιλίων νοτίως του Σουνίου και ενώ ο Κ1 του Ε/Π
είχε λάβει εντολή από τον Ελεγκτή Προσεγγίσεως του Α/Δ Ελληνικού να
κατευθυνθεί στην Αίγινα, το Ε/Π εξαφανίστηκε από την οθόνη του RADAR
Προσεγγίσεως, χωρίς κάποια αναφορά.
6
Επακολούθησε αμέσως κήρυξη του Ε/Π σε κατάσταση ανάγκης από το
Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) και η έναρξη των
προβλεπομένων διαδικασιών για τον εντοπισμό του Ε/Π και τη διάσωση των
επιβαινόντων. Την 18:56 ώρα το αεροναυαγοσωστικό (Α/Ν) Ε/Π SUPER
PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) ενετόπισε συντρίμματα του Ε/Π
στην προαναφερθείσα θέση.
Η ΥΠΑ/Δ2/Ε την ίδια μέρα ενημέρωσε για το ατύχημα : Τη χώρα
κατασκευής του Ε/Π (Υ.Π.Α. Ιταλίας) και το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής
Αεροπορίας (ICAO).
Την 15-1-2001 με απόφαση του Διοικητού της Υ.Π.Α.(Δ2/Ε/780)
συγκροτήθηκε η επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος αποτελούμενη από
τους:
- Βάγια Χρήστο Υποπτέραρχο (I) ε.α., ως πρόεδρο
- Κέκελο Γεώργιο Αντισμήναρχο (I) , ως μέλος
- Παπαδόπουλο Ιωάννη, υπάλληλο ΥΠΑ, με Α΄βαθμό ΠΕ1, Τ/Δ2/Ε, ως
μέλος
- Τσιάπα Αλέξανδρο, υπάλληλο ΥΠΑ, με Γ΄βαθμό ΠΕ6, ως μέλος
- Μπουντά Σπυρίδωνα Επισμηναγό (ΤΑ), ως τεχνικό σύμβουλο
- Τόλια Δημήτριο, υπάλληλο ΥΠΑ, με Β΄βαθμό ΠΕ1, Δ2/Ε, ως σύμβουλο
μετεωρολογίας (απόφαση Προέδρου Επιτροπής).
Διαπιστευμένος αντιπρόσωπος της Ιταλίας ορίσθηκε ο Luciano Battisti και
τεχνικοί σύμβουλοι αυτού ο Giuseppe Spinelli και ο Luigi Simoncini, σύμφωνα
με το ΑΝΝΕΧ 13 του ICAO.
Τα κύρια τμήματα του Ε/Π εντοπίστηκαν από το ωκεανογραφικό πλοίο
"ΑΙΓΑΙΟ" του Εθνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΘΕ), σε βάθος 248m
την 19.1.2001, οι δε θαλάσσιες και εναέριες έρευνες για την ανεύρεση των
αγνοουμένων συνεχίστηκαν έως το βράδυ της 25.1.2001, χωρίς αποτέλεσμα.
Ένα μέρος των συντριμμάτων του Ε/Π ανελκύσθη την 10.2.01 ενώ τα υπόλοιπα
την 1.3.01. Παράλληλες έρευνες του βαθυσκάφους "ΘΕΤΙΣ", για τον εντοπισμό
των αγνοουμένων δεν απέδωσαν.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 05/2002 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ SX – HDT Συνέβη: 14/01/2001
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 04/2002 Αεροσκάφος SX-AAP - Συνέβη: 08/02/2001
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΠΕΔΙΟ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ ΚΩΠΑΪΔΑΣ Ν. ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 04/2002 Αεροσκάφος SX-AAP Συνέβη: 08/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: AGRIONIC LTD
Iδιοκτήτης:
Κατασκευαστής: AIR TRACTOR INC
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: AT 301 A
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX-AAP
Τοποθεσία: ΠΕΔΙΟ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ ΚΩΠΑΪΔΑΣ Ν. ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Ημερομηνία & ώρα: 08/02/2001 11:20
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 04/2002 Αεροσκάφος SX-AAP Συνέβη: 08/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Την 8 - 2 - 2001 το υπό στοιχεία SX-AAP α/φος, τύπου ΑΤ 301 Α
με χειριστή άνδρα 30 ετών απογειώθηκε από το Πεδίο Προσγειώσεως
Κωπαΐδας του Νομού Βοιωτίας για εκτέλεση δοκιμαστικής πτήσεως.
Κατά την επιστροφή του για προσγείωση ήλθε σε επαφή με το έδαφος
ογδόντα περίπου μέτρα πριν το κατώφλι (threshold) του εν χρήσει
διαδρόμου, ήτοι σε καλλιεργημένο κτήμα, όπου το έδαφος ήταν μαλακό
με αποτέλεσμα οι κύριοι τροχοί να βουλιάξουν και το α/φος να
ανατραπεί, να ακινητοποιηθεί ανεστραμμένο και να υποστεί σοβαρές
ζημιές.
Ο χειριστής εξήλθε του α/φους σώος και αβλαβής.
Με την υπό στοιχεία ΥΠΑ/945/201154/2/16-2-2001 διαταγή του
Διοικητού της ΥΠΑ ορίσθηκε υπεύθυνος διερευνητής του ατυχήματος ο
με Β'/ΠΕ1 υπάλληλος της ΥΠΑ κ. Δημ. Τόλιας, μετά δε από σχετικό
αίτημά του και με την υπό στοιχεία ΥΠΑ/Δ2/Ε/13261/4739/28-3-2001
προσετέθει ως μέλος της επιτροπής διερευνήσεως και ο χειριστής της
ΥΠΑ κ. Αλέξ. Δημόπουλος.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 04/2002 Αεροσκάφος SX-AAP Συνέβη: 08/02/2001
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 03/2002 Αεροσκάφος SX-AMI - Συνέβη: 18/07/2000
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ 5 ΝΜ ΒΟΡΕΙΩΣ ΝΗΣΟΥ ΝΤΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ)
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 03/2002 Αεροσκάφος SX-AMI Συνέβη: 18/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος:
Iδιοκτήτης: ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Κατασκευαστής: EADS SOCATA
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: ΤΒ-9
Εθνικότητα: Ελληνική
Νηολόγιο: SX-AMI
Τοποθεσία: ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ 5 ΝΜ ΒΟΡΕΙΩΣ ΝΗΣΟΥ ΝΤΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ)
Ημερομηνία & ώρα: 18/07/2000 20:08
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 03/2002 Αεροσκάφος SX-AMI Συνέβη: 18/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Το ατύχημα συνέβη όταν το τετραθέσιο α/φος τύπου ΤΒ-9 της Αερολέσχης
Ηρακλείου, με στοιχεία νηολόγησης SX-AMI, επιστρέφοντας στο Ηράκλειο μετά
από παραμονή μίας ημέρας στην Σαντορίνη και ενώ πετούσε 16 ΝΜ Β/ΒΑ από
το Αεροδρόμιο του Ηρακλείου αντιμετώπισε κράτηση του κινητήρα. Ο
Κυβερνήτης εκτέλεσε κατολίσθηση και προσθαλάσσωση. Από τους συνολικά
τέσσερις επιβαίνοντες ο Κυβερνήτης και μία επιβάτης δεν επιβίωσαν, ενώ οι
υπόλοιποι δύο επιβάτες εγκατέλειψαν το α/φος την στιγμή που βυθιζόταν και
2
περισυνελέγησαν από σκάφη που έλαβαν μέρος στην επιχείρηση διάσωσης
που ακολούθησε.
Το ατύχημα γνωστοποιήθηκε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την
18-7-2000 και η διερεύνηση άρχισε την ίδια ημέρα από τον Πρόεδρο της
Επιτροπής, ο οποίος έφθασε στον τόπο του ατυχήματος δύο ώρες μετά το
ατύχημα, ενώ τα άλλα δύο μέλη της Επιτροπής μετέβησαν στο Ηράκλειο το
πρωί της 19-7-2002. Η επιτροπή συστήθηκε σύμφωνα με την υπ’ αριθμ.
3922/9972/19-7-2000 απόφαση της ΥΠΑ. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίσθηκε ο
κ. Εμμανουήλ Μαυροφόρος και μέλη οι κ. Ν. Μπαλωμένος και Κ.
Δημητρόπουλος.
Το ατύχημα επαναδιερευνήθηκε σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 88/1-7-2002
απόφαση της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων. Ως
υπεύθυνος διερευνητής ορίσθηκε ο κ. Παναγιώτης Σίσκος.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 03/2002 Αεροσκάφος SX-AMI Συνέβη: 18/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 02/2002 Αεροσκάφος G-WWAS - Συνέβη: 08/09/2000
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΑΕΡ/ΝΑΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 02/2002 Αεροσκάφος G-WWAS Συνέβη: 08/09/2000
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΝΤΖΕΒΙΔΗΣ
Iδιοκτήτης:
Κατασκευαστής: PIPER AIRCRAFT CORPORATION
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: PA 34-220T
Εθνικότητα: ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Νηολόγιο: G-WWAS
Τοποθεσία: ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΑΕΡ/ΝΑΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
Ημερομηνία & ώρα: 08/09/2000 09:44
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 02/2002 Αεροσκάφος G-WWAS Συνέβη: 08/09/2000
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Την 8 Σεπτ. 2000 το υπό στοιχεία G-WWAS αεροσκάφος (α/φος)
απογειώθηκε από τον Κρατικό Αερολιμένα Μαραθώνος (ΚΑΜΡ) για
τοπική πτήση. Μετά την απογείωση (α/γ) ο χειριστής διαπίστωσε ότι το
ριναίο σκέλος δεν ανεβαίνει, σε αντίθεση με τα κύρια σκέλη που
ανέβηκαν κανονικά. Μετά από ενέργειες και ελέγχους που προέβει ο
χειριστής χωρίς να υπάρξει αποτέλεσμα, ανέφερε στον Πύργο Ελέγχου
Αεροδρομίου(ΠΕΑ) το πρόβλημα, το οποίο συνίστατο στην μη ύπαρξη
ένδειξης, ότι το ριναίο σκέλος ήταν κάτω και ασφαλισμένο. Σε
συνεννόηση με τον ΠΕΑ πραγματοποίησε δύο χαμηλές διελεύσεις
προκειμένου να ελεγχθεί οπτικά η θέση του συστήματος προσγείωσης.
Μετά από αυτή τη διαδικασία ο ΠΕΑ τον ενημέρωσε ότι και τα τρία
σκέλη φαίνονται να είναι κάτω και τότε ο χειριστής ζήτησε άδεια να
προσγειωθεί. Κατά την επαφή των τροχών του α/φους με τον διάδρομο
προσγείωσης το ριναίο σκέλος υποχώρησε, με αποτέλεσμα το α/φος να
συρθεί επί του διαδρόμου, να εκτραπεί και να ακινητοποιηθεί εκτός
αυτού.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 02/2002 Αεροσκάφος G-WWAS Συνέβη: 08/09/2000
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση
Γενικά

Πόρισμα :

Αρ. 01/2002 Αεροσκάφος HA-LCR - Συνέβη: 04/07/2000
Δείτε το αρχείο (pdf): Download_button Γλώσσα: Ελληνική (Greek)
Τοποθεσία: ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Λεπτομέρειες

Πόρισμα :

Αρ. 01/2002 Αεροσκάφος HA-LCR Συνέβη: 04/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Εκμεταλευόμενος: MALEV HUNGARIAN AIRLINES
Iδιοκτήτης:
Κατασκευαστής: KUTBISHEVSKIJ AVIAZAVOD
ΕΙΔΟΣ: Αεροσκάφος
Χώρα Κατασκευής:
Μοντέλο: TU-154B-2
Εθνικότητα: ΟΥΓΓΡΙΚΗ
Νηολόγιο: HA-LCR
Τοποθεσία: ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Ημερομηνία & ώρα: 04/07/2000 13:57
Περίληψη

Πόρισμα :

Αρ. 01/2002 Αεροσκάφος HA-LCR Συνέβη: 04/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Περίληψη: Την 4 Ιουλίου 2000 αεροσκάφος (α/φ) της MALEV Hungarian
Airlines τύπου TU-154B-2 με οκταμελές πλήρωμα, ήτοι Κυβερνήτη,
Συγκυβερνήτη, Ιπτάμενο Μηχανικό, πέντε μέλη πληρώματος θαλάμου
επιβατών και 86 επιβάτες απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της
Βουδαπέστης την 12:35 UTC, για την εκτέλεση της πτήσης MALEV
(MAH) 262 Βουδαπέστη-Θεσσαλονίκη (Αεροδρόμιο (Α/Δ) Mακεδονία).
Μετά την πρώτη ραδιοτηλεφωνική επαφή με τον Πύργο Ελέγχου
Αεροδρομίου (ΠΕΑ) το α/φ έλαβε εντολή να εκτελέσει διαδικασία
καθόδου VOR/DME στο διάδρομο 34 και εν συνεχεία κύκλο όψεως για
προσγείωση (π/γ) στο διάδρομο 28, δεδομένου ότι ο διάδρομος 34 ήταν
κλειστός, λόγω εκτελουμένων έργων.
Κατά την τελευταία φάση της π/γ (short final) και σε ύψος 60ft το
α/φ πήρε εντολή από τον ΠΕΑ να εκτελέσει επανακύκλωση (go around),
διότι το Σύστημα Προσγειώσεως (Σ/Π) δεν ήταν σε θέση κάτω. Μέχρις
ότου εκτελεσθεί η εντολή του πύργου το α/φ ήλθε σε επαφή με το
διάδρομο εσύρθη με το κύτος σε απόσταση 650m και εν συνεχεία
απογειώθηκε.
Μετά την επανακύκλωση - παρά τις αντίθετες οδηγίες του πύργου
να μεταβεί στο βόρειο σημείο κρατήσεως (holding)- το α/φ
κατευθύνθηκε στο νότιο holding και ανήλθε σε ύψος 3.500 ft.
Εν συνεχεία και αφού ο διάδρομος 28 είχε καθαρισθεί από τα
αντικείμενα τα οποία είχαν αποκολληθεί από τις επιφάνειες του α/φ κατά
την επαφή του στο διάδρομο, τούτο επέστρεψε για π/γ, η οποία
πραγματοποιήθηκε κανονικά με το Σ/Π στη θέση κάτω και ασφαλισμένο
και χωρίς καν την επέμβαση των πυροσβεστικών οχημάτων, τα οποία
απλώς το συνόδευσαν κατά την τροχοδρόμηση μετά την π/γ.
2
Την 4-7-2000 η ΥΠΑ ενημέρωσε σχετικά τις αρμόδιες διεθνείς και
ξένες Αρχές. Mε την υπ’αρ. ΥΠΑ/Δ2/Ε/3746/9113/6-7-2000 εντολή του
Διοικητού της ΥΠΑ συνεστήθη επιτροπή διερευνήσεως αποτελουμένη
από τους: 1) Χαράλαμπο Καϊκλή με βαθμό Α΄ ΠΕ-1 ως πρόεδρο και 2)
Μαρία Σαμαρά με βαθμό Γ΄ ΠΕ-2 ως μέλος. Αντιπρόσωπος της
Ουγγρικής ΥΠΑ,σύμφωνα με το ΑΝΝΕΧ 13 του ICAO, ορίστηκε ο κ.
Laszlo Szucs.
Συστάσεις Ασφαλείας

Πόρισμα :

Αρ. 01/2002 Αεροσκάφος HA-LCR Συνέβη: 04/07/2000
ΕΔΑΑΠ
Συστάσεις Ασφαλείας:
(Link για τις Συστάσεις από το 2011: Πριν το 2011 αναζητήστε συστάσεις στο πόρισμα)
Φωτογραφίες
Για μελλοντική χρήση